Köpvillkor

1. Om Xodor
• Företaget (Sorbeco AB), Organisationsnummer 556546-5605, har sitt säte i Sigtuna.
Företagets postadress är Box 92138, 120 08 Stockholm.
• Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@xodor.se med ditt
ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
2. Beställning
• När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I
bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och
leveransadress.
• Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till
info@xodor.se.
3. Leverans
• Våra normala leveranstider är 4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas
tidigast på måndagen efter.
• Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre
leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@xodor.se.
• Följesedel till leveransen skickas till din e-postadress.
4. Priser
• Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
• Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i
prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller
oss rätten att justera priset.
5. Ångerrätt
• Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt
som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
• Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@xodor.se. I
ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor
som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
• Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet
returnera produkterna till oss.
• Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör
därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
• På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande
värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad
produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
• Om förseglingen (plasten runt Sorbonite®) har brutits av dig.
• Beställnings värde understiger 400 kr
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
6. Reklamation och klagomål
• Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara
skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
• Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
• Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid retur & reklamation?
• Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@xodor.se där du anger ditt
namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
• Om det inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi
dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
• Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är
felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer
följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
• Returer skickas till:
o Sorbeco AB
o Verkstadsvägen 11
o 742 34 Östhammar
7. Ansvarsbegränsning
• Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
• Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför
företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara
arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans
från leverantör.
• Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper
som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
8. Produktinformation
• Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av
produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en
viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.
Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9. Information om Cookies
• Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte
få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda
för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du
besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går
att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan
man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10. Personuppgifter och dess hantering
• Genom att handla hos Xodor accepterar du vår behandling av dina personuppgifter i
detta dokument. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter
än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina
uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
• Xodor är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som
kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning
samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att
kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
• Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen
(GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
• 10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk
person.
• 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order
(kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-
postadress, ip-adress och köphistorik.
• Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter,
exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig
förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
• 10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
• 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
• Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras
är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala
med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas
för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
• 10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med
specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn,
efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan
även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord, Schenker
• 10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-
postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad
med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
• 10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras
elektroniskt i ett läsbart format. Kontakta info@xodor.se
• 10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som
är bristfällig.
• 10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag
till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla
en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
• 10.8 Ansvarig för dataskydd
Xodor är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser
till att reglerna efterföljs.
• 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för
att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis
personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
.
11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
• Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av
villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för
accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
12. Tvist och lagval
• I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och
kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-
kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
• Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
• Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i
enlighet med svensk rätt och lag